Polecenia logomocji
PROCEDURY PIERWOTNE |
OPIS |
PRZYKŁAD |
sż |
schowaj żółwia |
sż |
pż |
pokaż żółwia |
pż |
cs |
ściera ekran graficzny, każdy żółw wraca nie rysując linii do swojej macierzystej pozycji i kierunku |
cs |
zmaż |
w odróżnieniu od polecenia CS nie zmienia pozycji, kierunku i stanu pisaka aktywnego żółwia |
zmaż |
wróć |
żółw wraca na macierzystą pozycję |
wróć |
pod |
podniesienie pisaka, żół przestaje rysować |
pod |
opu |
opuszczenie pisaka, żółw może rysować |
opu |
np ile_kroków |
żółw przesuwa się do przodu o podaną liczbę kroków |
np 50 |
ws ile_kroków |
żółw przesuwa się wstecz o podaną liczbę kroków |
ws 100 |
pw kąt |
żółw obraca się w prawo o podany w stopniach kąt |
pw 60 |
lw kąt |
żółw obraca się w lewo o podany w stopniach kąt |
lw 90 |
powtórz ile [lista poleceń] |
wykonuje listę poleceń podana liczbę razy; polecenie to może wystąpić wewnątrz innego powtórz |
powtórz 4 [np 50 pw 90] |
jeśli wyr_logicze [lista1] [lista2] |
jeśli wartością wyrażenia logicznego jest prawda, to wykonywana jest [lista 1], w przeciwnym przypadku [lista 2] (lista 2 nie jest obowiązkowa) |
jeśli :bok<5 [stop] |
czekaj ile |
zawiesza działanie programu na podaną ilość milisekund (1000 to 1 sek) |
czekaj 1000 |
pwk liczba |
funkcja, której wartością jest pierwiastek kwadratowy z parametru |
pwk 2 |
ps |
wypisuje na ekranie liczby, listy lub słowa |
ps pwk 2 |
przypisz "nazwa wartość |
przypisanie wartości zmiennej globalnej |
przypisz "x -200 |
ukp nr |
zmienia kolor pisaka na podany |
ukp 3 ukp jld |
zd coś1 cos2 |
utworzenie listy; jeśli wszystkie dane są listami ich elementy zostaną połączone w jedną listę, jeśli dowolny parametr był słowem, zastanie umieszczony w jako element listy wynikowej |
|
abs |
Funkcja, której wynikiem jest wartość bezwzględna danej liczby |
abs -5 |
ilorazc |
Funkcja, której wynikiem jest iloraz całkowity danych dwóch liczb całkowitych |
ilorazc 25 4 |
reszta |
Funkcja, której wynikiem jest reszta z dzielenia pierwszej liczby całkowitej przez drugą
|
reszta 25 4 |
losowa |
Funkcja, której wynikiem jest losowo wybrana całkowita, nieujemna liczba mniejsza niż dana (w naszym przypadku liczba z zakresu 0..9) |
losowa 10 |
pisz |
Polecenie wypisywanie na ekran tekstowy danej wartości (podanego tekstu lub wyniku funkcji) |
ps ”Janek |
bo |
Funkcja, której wynikiem jest słowo bez ostatniego znaku (jeśli dane jest niepuste słowo) lub jeśli dana jest niepusta lista, wynikiem jest dana lista bez ostatniego elementu. |
bo ”Janek |
bp |
Funkcja, której wynikiem jest słowo bez pierwszego znaku |
bp ”Janek |
pierw |
Jeśli dane jest niepuste słowo, wynikiem funkcji pierw jest jednoliterowe słowo utworzone przez jego pierwszy znak. Jeśli dana jest niepusta lista, wynikiem jest jej pierwszy element. |
? pokaż pierw "abc a ? pisz pierw 99.567 9 ? pokaż pierw [[a b c] d e] [a b c]
|
npw |
Funkcja, której wynikiem jest numer kolejnego wykonania danej listy poleceń w konstrukcji powtórz |
powtórz 10[pisz dokwadratu npw] |
jeżeli |
Jeśli warunek jest spełniony wykonuje się pierwsza lista poleceń, w przeciwnym przypadku – druga. |
jeżeli reszta :n 2=0[wy 1] [wy 0] |
ugp |
ustal grubość pisaka |
ugp 2 |